„Az öreg, csúnya és rossz szagú patkány - őt
nézték cicának - meghökkent. Így még nem beszélt vele senki. Eddig csak
utálták, szénnel hajigálták, vagy rémülten elmenekültek előle.
Most jutott eszébe először, hogy milyen más lett volna minden, ha történetesen cicának születik. Sőt - mert ilyen telhetetlenek vagyunk! - mindjárt továbbszőtte ábrándjait. Hát még ha falábú házmester-kislánynak születik?
De ez már túlságosan szép volt. Ezt már el se tudta képzelni.”
Most jutott eszébe először, hogy milyen más lett volna minden, ha történetesen cicának születik. Sőt - mert ilyen telhetetlenek vagyunk! - mindjárt továbbszőtte ábrándjait. Hát még ha falábú házmester-kislánynak születik?
De ez már túlságosan szép volt. Ezt már el se tudta képzelni.”
Örkény István – Gondolatok a pincében – részlet
A kötelező olvasmányok és az irodalom órai tananyag végeláthatatlan és
viharos tengeréből az egyik legkedvesebb találkozásom Örkény Istvánnal volt.
Csodáltam, hogy hányattatott sorsa ellenére képes volt humorral látni a
világot, még ha gondolatai gyakran keserűséggel is voltak fűszerezve. Én
ugyanis imádom az iróniát, a szarkazmust és a savanykás, gúnyos humor minden
válfaját. A Gondolatok a pincében egyike legjobb műveinek, már a groteszk
jegyében született. A nevettetés mellett valódi célja az elgondolkodtatás,
változtatásra sarkal. Olyan nyersen tárta elém a valóságot, hogy hirtelenjében
meg sem ismertem.
Valamilyen furcsa okból azonban a szépség ötlött először az eszembe,
pedig egy patkány (és egy falábú kislány) a főszereplő. Egy patkány, aki annak
a falábú házmesterkislánynak az életét is szépnek és vágyálomra érdemesnek
látja, akit az egészséges ember alighanem megvet, majdnem annyira, mint a
patkányt. Ugyan már, ki akarna falábú lenni? Nos, a szóban forgó patkány, aki
számára az emberi létforma isteni magasságokba emelt fogalom, hiszen hozzá
képest igen hatalmasak, és még ellenségeiből (még a vérmes macskából) is
képesek rettegést kiváltani. Falábú házmesterkislánynak lenni olyan szép lehet.
A kislány pedig titokban, amikor a szoba sarkaiban rettegés és félelmek bújnak
meg szembe néz önmagával és leereszti az álarcát: felszínre tör az egész nap
alatt felgyülemlett fájdalom, hogy de szeretne egészséges lenni, futkosni, és
nem szánalmat, hanem intéseket és őszinte szeretetet kapni útravalónak. Minden
csak nézőpont kérdése, az ember vágylény (mondaná Madách), mindig többet,
jobbat akar. Erre a jelenségre épül a szépségipar.
A nők hosszabb hajat, dúsabb szempillákat, keskenyebb derekat
szeretnének. Létezik egy ideál, ami elérhetetlen, mégis mindenki arra szeretne
hasonlítani. Miért? Mert ezt üzeni rejtve minden: a televízió, az internetes
hirdetések, a reklámplakátok. A tökéletes külsővel rendelkező ember sikeres
karrierjében és családi életében egyaránt, boldog, gazdag, népszerű… Talán
azért van ennek létjogosultsága, mert szeretjük a szépet, igényünk van rá, és
persze egyfajta célként is lebeghet a szemünk előtt, motivációként. Erről a
témáról talán már mindent elmondtak, bennem mégis maradt egy kérdés: mi a szép,
a szépség?
Valahol azt olvastam, minél szimmetrikusabb valami, annál kellemesebb
a látványa, tehát mondhatnánk: az szép, ami szimmetrikus. Nem tudom igaz-e, de
a hellenisztikus kultúrában vannak rá bizonyítékok. Számos szobruk ábrázol
ideális emberi alakba bújtatott istenségeket. Arányos testalkatuk, göndör hajuk
és egyenes orruk van a márványból faragott testű embereknek, ezzel testesítve
meg a korszak ideálját. Karcsú alakjuk ellenére férfiaik mégis izmosak, nőik
pedig formásak. Ezzel szemben pár évszázaddal (talán évezreddel) korábban
dúskeblű, hatalmas zsírpárnájú Vénusz anyaszobrok kerültek elő. Mona Lisának
még szemöldöke is hiányzik (bár egyesek szerint ez csak lekopott az elmúlt 500
év során) – de a reneszánsz őt is szépnek tartotta, most pedig a 21. század
elején Cara Delevigne dús szemöldökéért rajong a (divat)világ. A szépség
valójában mindenhol, minden időben, mindenki számára más.
Babits Mihály is esztétizált, főleg pályája kezdetén, ahogy első
kötetéből, a Levelek Iris koszorújából
címűből is megtudhatjuk. Gondolatait hosszú, egymásba fonódó képek és
gondolatokként kacskaringóznak a sorok között, a tökéletesség – Írisz – felé
nyújtózkodva. De Babits azt is megfogalmazza, ez elérhetetlen cél, az ember
gyarló, soha nem érheti el a teljességet. Szép lehet azonban az is, ami nem
tökéletes. Az avantgarde ez ellen munkálkodott, nem akart szépet, erőset,
nagyratörőt, hatásosat és földrengetőt szeretett volna teremteni, ami
megváltoztatja a világot és kifordítja mind a négy sarkából. Én azt hiszem,
mégis teremtettek szépet. Szép az, ami kedves, amit szívesen nézünk,
hallgatunk, ami közel áll hozzánk, lenyűgöz és elvarázsol. Az avantgarde tehát
csak az eddigi szépségkultusznak fordított hátat: felrúgta a szabályokat és újakat
teremett.
Pontosan nem tudom kihez köthető, de biztosan tudom, nem egy fotós
mozgalom alakult ki, aminek célja az volt, hogy a csúnyát szépnek tűntesse fel.
Kereste a rútban a megcsillanó varázslatot, ami megfogja az embert, megmutatni,
hogy nem csak az lehet szép, ami általánosan elfogadott, akár az avantgarde a
maga idejében. Számos kitűnő fénykép készült rozsdás hidakról, autóroncsokról,
elhagyatott épületekről, akár tűzvészről. Mindenben van szépség, csak látni
kell. Hősies cselekedet, egyéni elgondolás, szívből jövő lázadás vagy egyszerű
hatásvadászat? Hány képet lát az ember egy bimbózó rózsáról, és hányat egy
útszéli, rozsdás tűzcsapról?
A szépség egy olyan fogalom, ami átszövi a mindennapokat,
megfoghatatlan, de mégis mindenki sejti, hogy mit rejtenek a betűk. Számomra
szép az is, ami másnak, talán azért, mert ezt sulykolta belém a társadalom,
talán mert őszintén, én találtam annak, ahogy a bizsergető, kellemes érzés
átjárja a lelkemet – szeretem a hullámzó tengert, a ködbe burkolózó hegyeket,
az augusztusi naplementéket, a virágokat, Palvin Barbarát is gyönyörűnek látom.
De nem kedvelem Cara Delevigne szemöldökét, viszont gyönyörűnek találom a
magyar néptáncot, a kalotaszegi viseletet és az esőt. Nem értem, az emberek
miért rajonganak az autókért, de fél karomat adnám egy hatvnas évekbeli piros,
olaszos Vespa robogóért. Nincs szépség, csak szépségkultusz. Keressük a
fogalmat, a sablont, amely ráhúzható mindenre, de nem találjuk.
Végül fogadjuk meg Radnóti és Örkény életigenlését, akik bár különböző
módokon, de a kilátástalanság még gödrében sem felejtettek el szépet látni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése