Nagyon jól emlékszem a címre:
Eragon. Csodálatos hangzású, vérbeli fantasy regénycím. Bár először nem
regényként, hanem mint film ismertem meg. S egészen biztosan moziban láttam, de
a jelentősége mégis abban leledzett, hogy Avril Lavigne Keep Holding On című
száma betétdalként szerepelt benne. Mára már semmire se emlékszem belőle, az
előbb említett számon, és a fiú és sárkánya főszereplő kombináción kívül.
A fantasy iránti rajongásom nem
titok, az Eragont pedig már hosszú ideje tervezgettem, de csak novemberben
sikerült a kezem közé kaparintanom. A rengeteg beadott esszé után élvezet volt
valami mást olvasni, nem csak szakirodalmat.
A történet roppant egyszerű, a 15
éves árva, vidéki fiú egy furcsa követ talál a Gerinc nevű hegységben vadászat
közben, ami mintha csak ott termett volna. Az olvasó ezzel párhuzamosan
bepillantást nyer a kulisszák mögé, s előbb tudja, mint Eragon, hogy valójában sárkánytojás,
amit talált, és nem csak egyszerű kő. A sárkány pedig igazi ritkaságként megy
Alagäeisában, a valaha a Lovasok otthonának számító országban. A kikelt sárkányfióka a fiút választja
Lovasává, és ezzel hatalmas veszélybe sodorja a közeli falu, Carvahall lakóit,
és Eragon „családját”, az őt nevelő Garrowt és Ronant, a fiát. A fiú nem
maradhat ott, mikor rá vadásznak, így megkezdi kalandos utazását a birodalmon
át Brommal, a falu mesemondójával, aki sokkal több annál, mint aminek látszik.
Paolini összetett világot tár
elénk, amiről rengeteg új információt tudunk meg, de szerencsére az egyszeri
ránk zúdítás helyett folyamatosan, lassan adagolva tudunk meg egyre többet és
többet a valaha a Lovasok által felügyelt és irányított Alagäeisáról, többi
lakosáról, a tündékről, törpökről és vardenekről. A birodalom ma azonban sötét
árnyéka régi önmagának, és bukását éppen a Lovasok megszelídíthetetlen, mindenki
felett álló hatalma okozta. A király, Galbatorix valaha dicső Lovas volt, ám
elvesztette sárkányát, és ezzel együtt az őrület szakadékába táncolt. Egymás
ellen uszította társait, így történetünk kezdetekor már egyetlen élő Lovas sem maradt.
Éppen ezért fontos Eragon feltűnése, és sárkányáé, Saphiráé, hiszen hatalmukkal
senki sem érhet fel, ezért fontos, kinek az oldalán áll. S hogyan képes dönteni
egy alig felnőtt fiú, akit ide-oda tépnek a hatalomvágyó népek?
A történet ötletes, bár nem
nélkülöz a műfajra jellemző kliséket, de még emellett is elgondolkodtató és
szórakoztató. Az írásmódja azonban néha bánt, és nem tudom, hogy ez a fordítás
bűne-e. Egyes jelenetek részletessége szembetűnően különbözik más, roppant
röviden leírt eseményektől. Ilyenkor mindig az első könyves író mentség jut az
eszembe, még akkor is, ha ez nem igazán meggyőző. Többet szeretnék olvasni
Eragon belső vívódásairól, érzelmeiről, még akkor is, ha ez a pörgős kalandok
sorából kilógna.
A karakterek igazán szerethetők,
a főszereplők pedig szerencsére nem egysíkúak, hanem izgalmas titkok rejlenek
személyiségük mögött magyarázatként, legyen szó akár Aryáról, a tündéről,
Bromról, de még Saphiráról is. A sárkány és Lovasa gondolati úton való
kommunikációja bensőséges viszonyt tükröz, azonban félelemre adhat okot, hogy
az elmékbe más is be tud törni, így „találkozik”először Aryával Eragon,
ugyanakkor így idézheti meg őt Galbatorix is. A könyv világa hemzseg a
varázslattól, amit egy kitalált ősnyelv hív életre, amin a szavaknak ereje van,
és amin nem lehet hazudni.
A kötet végén szinte le is
lehetne zárni, talán ezért is készült egyetlen film belőle, ennek ellenére
rengeteg nyitott kérdés marad megválaszolatlan, amelyre remélhetőleg a
következő kötetekben kielégítő válaszokat kapunk.
Az Eragon szórakozásnak jó,
fantasy rajongók számára értékelhető, mégis inkább fiatalabb közönséget céloz.
Én már a másodikba is belekezdtem, és bármit is mondjanak, mindet végig
olvasom. A tervem legalábbis ez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése